Støtt din lokale pub!

Ekstremt mange bransjer har blitt hardt påvirket av Covid-19-pandemien, og utelivsbransjen er en av disse. Nå har restriksjonene økt igjen og utesteder må stoppe skjenking kl. 24.00. I tillegg er det regler om at kun bordservering er lov. Videre har vi sosial distansering, der ofte over 50 % av alle sitteplasser utgår. Til sist er kravet om tilgjengelig hånd-desinfisering. Alt dette reduserer bunnlinja.

Flere tusen restauranter og barer i Norge sliter derfor nå. En bransje der det i utgangspunktet er begrenset med penger, men også vanvittig mye hard jobbing, gjerne til langt på natt. Da Norge stengte i mars forsvant inntjeningen. Men faste utgifter forsvinner ikke, selv om inntektene gjør det. Ja, en viss kompensasjon har enkelte fått, men dette er dessverre ikke på langt nær nok. Spesielt ikke over en så lang periode.

Mange stenger permanent

Jeg skal på ingen som helst måte sammenlikne Norge med USA. Men vi vet ikke hvor lenge dette kommer til å pågå. I USA tilsier statistikk fra Yelp at over halvparten (hele 53 %) av alle stengte utesteder aldri kommer til åpne igjen.

Vi ser ekstremt mange oppsigelser og permitteringer her i Norge. Antall utesteder som går konkurs er nok bare i startfasen. Jeg vil ikke miste mine favorittpuber!

Alle tiltak som er satt inn, med blant annet sosial distansering gjør at utestedene ikke kan kjøre på 100 % kapasitet, og salget i noen av de viktigste månedene i året har gått tapt! Bare tenk på det: April med første utepilsen. Mai med alle helligdager og 17. mai i spissen. Juni da alle vil ut og ta seg «en kald en» i sola. I stor grad «gone». Nå er folk tilbake i arbeid etter ferien og reduksjonen i kapasitet fortsetter.

Store ringvirkninger

Ringvirkningene kommer til å fortsette i månedsvis, og vi ser bare toppen av isberget. Importørene fylte opp beholdningene sine i vårmånedene og håpet på rekordsalg. Det ble det: rekordlavt. Humledrevet øl blir nå gammelt. Bryggeriene tapper ikke lenger like mye øl på fat før utestedene kan kjøre på igjen. Flere utenlandske bryggerier vi jobber med har ikke fylt et fat med øl siden mars! Mangfoldet i ølmarkedet reduseres.

Fordelen bryggeriene og importørene har er at de kan støtte seg på flere bein. Salg på Vinmonopolet og i dagligvareforretninger øker, selv om salg til uteliv stuper.

La oss håpe dette snart er over og at utelivsbransjen kan kjøre på 100 % igjen veldig snart. Vi har sett en rekke «Støtt ditt lokale bryggeri»-kampanjer. Nå er det på tide med en «Støtt din lokal pub»-kampanje!

Les mer fra Ølbloggen her:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Please reload

Vennligst vent ...