Black is Beautiful

Black is Beautiful er en kulturell og politisk bevegelse med opphav i USA på 1960-tallet. Etter drapet på Breonna Taylor 13. mars og George Floyd 25. mai fikk denne bevegelsen en oppblomstring og internasjonalt fokus.

Ølbryggeriene verden rundt har kastet seg på denne bevegelsen og lansert øl med navnet Black Is Beautiful. Dette er litt «old news», da de første bryggeriene startet å brygge dem allerede i juni, men de har ikke vært tilgjengelig i Norge som jeg vet om ennå.

Tidligere i år lanserte Other Half en «worldwide collaboration» kalt All Together for å hjelpe servicebransjen. Nå har altså et nytt tiltak, og en ny «worldwide collaboration» ankommet.

Black Is Beautiful-ølkampanjen ble startet av Marcus Baskerville, som er medeier i bryggeriet Weathered Souls Brewing Co. fra San Antonio, Texas. Som mørkhudet ønsket han å bruke den plattformen han kjenner best for å promotere rettferdighet: nemlig gjennom ølbrygging.

Han lanserte Black Is Beautiful-initiativet i begynnelsen av juni. Målet er å bevisstgjøre folk på hva som foregår, og spesielt i denne ølbransjen som drives av «hvite middelaldrende menn».

Hva er Black Is Beautiful?

Prosjektet følger samme modell som «All Together»-prosjektet: at bryggere over hele verden skal kjempe for et felles mål. Denne gangen blir inntektene brukt for å gi alle felles rettigheter og til prosjekter og forretninger som ledes av fargede personer.

Bilde av en ølboks med etiketten Black is Beautiful

Etiketten er generisk og oppskriften kan lastes ned lenger ned. Det måtte bli en Stout. Det tok bare 24 timer før 226 bryggerier var med på prosjektet! Nå er vi rundt fire måneder inn og 1158 bryggerier er med, fra 21 ulike land.

Utfordrende i Norge

Dessverre må det nevnes at slike prosjekter er vanskelig å gjennomføre her hjemme. Årsaken er enkel: alkoholloven. At inntektene skal gå til et godt formål strider direkte mot alkohollovens § 9-2, nærmere bestemt punkt 9.2.2.3 som omhandler emballasje og etikett. Loven sier at denne type informasjon er «påført i markedsføringsøyemed» og derfor strider mot norsk lov.

Les mer fra Ølbloggen her:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Please reload

Vennligst vent ...