Er Untappd bra for ølmangfoldet?

Untappd fyller 10 år i år. Mobilappen der du kan vise vennene dine hva og hvor du drikker. Før Untappd ble lansert var det nettsidene Ratebeer og BeerAdvocate som var ledende innen anmeldelser av øl. Men disse to krever at brukerne skriver små noveller om hvert øl de drikker, noe ytterst få gidder. Untappd derimot, har gjort ølanmeldelser til allemannseie. Skann strekkoden eller søk opp ølet. Gi en karakter mellom 0 og 5 korker. Skriv en liten tekst om du ønsker. Legg til stedet du drikker ølet. Ta bilde om du vil. Post. Superenkelt.

Nå kunne plutselig alle holde oversikt over hva de hadde smakt, uten kompliserte Excel-ark eller lange avhandlinger på de eksisterende nettsidene. Samtidig ble alle ølanmeldere. På lik måte som Tripadvisor har gjort alle til restaurantanmeldere og IMDB har gjort alle til filmanmeldere. For meg har Untappd vært med meg på hele min ølreise. Jeg startet å jobbe med alkohol i 2009, men interessen for øl dukket ikke opp før i 2012. Når jeg nå går tilbake i Untappd-historikken ser at jeg min første innsjekk var Haandbryggeriet Humlesus, sjekket inn 2. august 2013, da fikk jeg min «Newbie»-badge.

Ny ølkultur

Men med Untappd kom også en ny kultur, som på engelsk gjerne kalles «Ticker Culture», en higen etter å hele tiden smake noe nytt. Det å smake samme øl to ganger var ikke lenger gøy. Ølet skulle være nytt. Men ikke nok med det: ølet skulle gjerne også være prestisjefylt å drikke. Enten ved å være vanskelig å få tak i eller ved å ha en høy rating på Untappd.

Samtidig har det derfor blitt vanskelig for mange tradisjonelle ølstiler som Pils eller andre undergjærede ølstiler å score høyt på Untappd. Hvordan folk rater et øl er 100% subjektivt og alle har sine egne «skalaer». For noen er 2,5 av 5 korker et gjennomsnittlig godt øl, mens for andre er et øl gjennomsnittlig på 3,5. Også har vi kommentarer fra folk som for eksempel ikke liker surøl, men som fortsatt smaker på det og gir 0,5 korker med kommentaren «Liker ikke surøl». Man sammenlikner ikke lenger epler mot epler. En Pils på 4,7% alkohol blir nå sammenliknet mot en Imperial Stout på 12%. Et alkoholfritt Lagerøl skal plutselig konkurrere mot et alkoholholdig surøl med frukt. Dette i seg selv gir en skjev fordeling, og Pils kan aldri nå toppen.

Påvirker hva som brygges

Jeg ser stadig folk på Vinmonopolet sjekke Untappd på øl de vurderer å kjøpe. Er ikke ratingen god nok settes ølet tilbake på hylla. Nå er jeg muligens selv litt med på å drive denne kulturen fremover, ved å inkludere Untappd-rating på alle poster med ølnyheter. Men det er dette folk i dag vil ha, så da gir jeg det bare til dem for å forenkle deres hverdag.

Denne «Ticker» kulturen har igjen ført til at flere bryggerier lager ølstiler som de vet vil score høyt på Untappd. Da må Pils vike, fordi NEIPA gir bedre rating. Og når kundene velger bryggerier med høy rating, hvorfor skal de da fortsette å lage ølstiler som ødelegger gjennomsnittskarakteren til bryggeriet? Untappd kan nå påvirke hva Vinmonopolet-butikker, barer, ølfestivaler og distributører tar inn. I Norge har vi et Vinmonopol som hele tiden skal tilby alle ølstiler og en tenderprosess som fører til at mindre populære ølstiler fortsatt får hylleplass.

På slutten av fjoråret skrev jeg en tekst om at Norge er på verdenstoppen i Untappd-bruk. Statistikken er hentet fra bloggen til Untappd og viser at Oslo er på sjetteplass i verden når vi ser på antall innsjekkinger per by. Ser vi på antall innsjekkinger per innbygger er Oslo på toppen av denne topp 10-lista. Selv om de som bruker Untappd bare er en brøkdel av alle øldrikkere, så er dette gjerne de som «roper høyest» og derfor kan ha innvirkningskraft på hva bryggeriene velger å gjøre. I forrige uke tok jeg en titt på topp 10 øl og salgsutviklingen til hver ølstil på Vinmonopolet. IPA er nå den største kategorien på Vinmonopolet og økte 38% fra 2019.

Min konklusjon

Så dette leder meg da tilbake til spørsmålet som er tittelen på dette innlegget: Er Untappd bra for ølmangfoldet?

På den ene siden blir vi nå oppmuntret til å smake og prøve nye øl. Det er positivt, siden det fører til at flere prøver nye øl og ikke bare går etter den standard Pilsen som er på tapp eller bare ber om «to øl, takk» i en bar. For meg har Untappd vært en ekstra grunn til oppsøke og utforske nye øl og ølstiler, spesielt tidlig i min ølreise.

På den annen side fører presset om høy rating til at bryggeriene blir motiverte til å brygge tilnærmet like øl i like ølstiler. NEIPA og Imperial Stout er definitivt de stilene som gir best ratings. Og fatlagrer du en Stout booster du ratingen ytterligere. Dette «oppfordrer» derfor bryggeriene til å ditche «mailstream» ølstiler som Pilsner eller Bayer, noe som fører til at vi får en overflod av tilnærmet like øl med forskjellige navn fra ulike bryggerier. Samtidig blir bryggeriene avhengig av å kontinuerlig slippe nye øl. De må altså HELE TIDEN komme opp med nye oppskrifter, nye etiketter, nye navn og registrere og produsere opp disse. Dette er MYE mer kostbart enn å brygge et fåtall øl jevnlig. Det fører til at oppskriftene ofte blir like. Kanskje det iblant kun er humlene som er byttet ut, mens alt annet forblir likt? Det er fortsatt et nytt øl på Untappd.

Totalt sett tror jeg Untappd har vært positivt for utviklingen av håndverksøl her i landet, så lenge vi ikke glemmer at de mest konsumerte ølstilene fortsatt er de som gjør det dårlig på Untappd.

Husk å følge Ølbloggen på Facebook. Alle nye poster blir umiddelbart postet der, så slipper du å gå glipp av noe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Please reload

Vennligst vent ...