Derfor bør du være interessert i Vinmonopolets tilleggsutvalg

Er du på jakt etter godt øl fra noen av de mest ettertraktede bryggeriene i verden? Da bør du følge med på Vinmonopolets tilleggsutvalg (TU).

Når man leser om hva som lanseres på Polet er det nesten utelukkende det som lanseres i disse utvalgene det skrives om:

  • Basisutvalget (produkter som butikkene er pliktige å ha i hylla).
  • Testutvalget (betalt plass for å få hylleplass før det eventuelt blir overført til basisutvalget).
  • Bestillingsutvalget (produkter tilgjengelig på nett, så de kan bestilles. Butikkene kan også frivillig velge å ha disse i hylla om de vil).

Det er naturlig at det meste som selges kommer fra disse utvalgene. Spesielt basisutvalget og testutvalget, da dette er produkter som allerede er i butikkene. De fleste går spontant innom Polet og kjøper det som står i hyllene. Naturlig nok. Det er bare vi ølnerder som har full kontroll på hva som ligger i bestillingsutvalget og planlegger våre ølinnkjøp.

Men det finnes et nytt «up and coming», halvveis skjult utvalg, som alle ølinteresserte bør få øynene opp for: nemlig tilleggsutvalget.

Hva er tilleggsutvalget?

Tilleggsutvalget, forkortet TU av oss i bransjen, er produkter som kun butikkene ser og kan ta inn. Det vil si at de ikke ligger på Vinmonopolets nettside før en butikk har det i hylla. På nett vil det stå «Kan ikke bestilles» om du prøver å kjøpe. Butikkene har en andel «lokalt sortiment» der de tar inn produkter fra bestillingsutvalget og TU, for å dekke lokal etterspørsel. De er ikke er pliktige å ha disse varene i hylla.

Endrede handlingsmønstre og spesielt produksjonsmønstre har gjort dette utvalget til et av de rikeste innen håndverksøl. La meg forklare hvorfor.

En svart container i Leeds med logoen til Northern Monk og bilde av tre skumle munker. Blå himmel. Foran bryggeriet.

Fra bestillingsutvalg til tilleggsutvalg

Tidligere har nesten alt øl blitt lansert i bestillingsutvalget. Salg herfra er tellende i «rangeringsrapporten» til Vinmonopolet, som betyr at produktene kan overføres til basisutvalget om de gjør det godt nok. Produkter i TU har gjerne begrenset produksjon og kan aldri bli overført til basis herfra. Nå som det gjerne brygges små batcher og begrenset volum av hvert øl er derfor tilleggsutvalget aktuelt.

Hvorfor velge dette utvalget?

Kortere registreringsfrist er nøkkelordet. Bestillingsutvalget krever planlegging, det gjør TU i mye mindre grad. I tillegg lanseres produkter i TU hver eneste måned, mens i bestillingsutvalget er lanseringene annenhver måned.

La oss ta for oss det neste store lanseringsvinduet på Vinmonopolet: 4. september 2020. For å legge et produkt i bestillingsutvalget må det registreres innen 11. juni, altså nesten tre måneder før lansering. For å registrere i tilleggsutvalget for september er fristen 23. juli. Faktisk kan jeg registrere et produkt innen 25. juni og heller lansere det i TU 7. august – bare litt over en måned senere!

De små og trendy håndverksbryggeriene er elendige på planlegging, så dette er ofte eneste løsning for å få ølet lansert i det hele tatt, på grunn av kort holdbarhet på ølet.

Kort holdbarhet + dårlig planlegging fra bryggeriets side + lange registreringsfrister = dårlig kombo.

En kalenderbok med siden september oppe. En gul markørtusj ligger uten kork på boka.
Håndverksbryggeriene er ofte dårlige på å planlegge langt frem i tid.

Hvordan se hva som legges i TU?

Lanseringer på Vinmonopolet skjer første fredagen hver måned (med unntak av januar). Det vil si at butikkene kan bestille TU-varer først denne fredagen. Det finnes ingen oversikt over hva som lanseres som vi kunder kan se. Dessverre. Butikkene får levert TU-varer i løpet av kommende uke. De første til å motta får dem allerede så tidlig som mandag eller tirsdag påfølgende uke, og vil gjøre varene synlige på nett med tilgjengelig beholdning om du klikker «Vis butikker med varen på lager».

Det kan være vanskelig å vite hva som lanseres, men følger man med på ølgrupper på Facebook vil folk garantert poste det mest interessante der. Det er mye spennende som lanseres i tilleggsutvalget. Og nå vet du hvorfor du aldri ser disse produktene når du scroller gjennom lanseringer i basisutvalget, testutvalget eller bestillingsutvalget.

Ler mer fra Ølbloggen her: